Vertrouwenspersoon
In stap 3 van de klachtenregeling, wordt de vertrouwenspersoon geraadpleegd.
Onze kernwaarden voor het vertrouwenswerk zijn:
Professioneel en neutraal - laagdrempelig en helder - voldoen aan de wet.
Elke locatie heeft een opgeleide interne vertrouwenspersoon. Deze staat vernoemd in de schoolgids en maakt zich jaarlijks bekend binnen het team, bij leerlingen en bij ouders. De interne vertrouwenspersoon luistert, stelt verhelderende vragen, geeft erkenning, neemt de tijd en kan, in overleg, doorverwijzen naar onze externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersonen van de locaties vormen een netwerk, kunnen elkaar (geanonimiseerd) raadplegen en volgen jaarlijks gezamenlijk een korte training. Bij ziekzijn van één van hen, vervangen zij elkaar.
Op onze scholen is de interne vertrouwenspersoon tevens anti-pestcoördinator. De interne vertrouwenspersoon kan een casus (anoniem) bespreken met de externe vertrouwenspersoon of daarnaar doorverwijzen.