School
Identiteit
bs. Laurentiushof is de enige basisschool in het dorp en ligt in het hart van Vierlingsbeek. De meeste kinderen uit Vierlingsbeek en Groeningen gaan naar deze school. Onze school telt zo`n 250 leerlingen.
Onze school is een gruitenschool, een school met het Brabants Verkeersveiligheids Label, we bieden onderwijs inheterogene groepen en we zijn een Opleidingsschool van Hogeschool-Arnhem-Nijmegen. Binnen onze school is een peutergroep van Spring actief.
De missie van basisschool Laurentiushof
We zijn een school in beweging. Wij zijn een lerende organisatie die de ontwikkelingen in de maatschappij en het onderwijs mee nemen in de eigen schoolontwikkeling. We stemmen het te geven onderwijs af op de kinderen die onze school bezoeken. We zetten het onderwijsaanbod breed op, zodat er aandacht is voor kennis, creatieve, emotionele, sociale en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. We bieden individuele begeleiding aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
De visie van basisschool Laurentiushof
Binnen SKOV staan 3 ambities centraal die op elke school van SKOV zijn terug te vinden en zijn verweven in keuzes die we maken op onderwijskundig, personeel en financieel beleid.
LEF
PASSIE
GROEI
De concrete uitwerking wat deze ambities betekenen voor de school, de professional die daar werkt en wat kinderen van hen mogen verwachten is terug te lezen in SKOV koersplan 2025-2029.
Bs. Laurentiushof heeft vanuit deze ambities een vertaalslag gemaakt naar concreet geformuleerde doelen in de jaarplannen. Middels een cyclisch proces geven wij zo vanuit SKA1, SKA2 en SKA3 richting en sturing aan onze primaire opdracht: het geven van kwalitatief onderwijs en de hieruit vloeiende schoolontwikkelingen.
De visie op goed onderwijs vanuit SKOV zien we op school ook terug in ontwikkelingsgericht onderwijs. Het bewust kiezen voor thematisch werken en het organiseren van groepsdoorbroken activiteiten en/of lessen zijn hiervan goede voorbeelden. De kindgerichte elementen zijn zo terug te vinden zonder de focus van de groep als geheel te verliezen. Hierdoor zijn wij in staat om meer inclusiever onderwijs te organiseren en aan te bieden in de komende jaren.
Onze school staat voor
- verbinding met dorpen en maatschappij
- het zien en horen van elk kind
- duidelijke, heldere uitgangspunten
beweegt:
- mee met de maatschappij en al zijn veranderingen en geeft een solide basis
- vanuit openheid; staat de school open voor input vanuit binnen en buiten de organisatie
- mee met de talenten van kinderen, teamleden en andere onderwijsprofessionals
straalt:
- enthousiasme en vertrouwen uit
- Een fijne leeromgeving uit waarin kinderen en medewerkers zich veilig voelen en zich kunnen ontwikkelen
- samen met ouders als educatieve partners; samen met de kinderen = wij!
Er is sprake van een prettig pedagogisch klimaat in de school en er heerst rust en structuur in de groepen. Ook monitort de school de veiligheid van de kinderen en wordt het opgestelde veiligheidsbeleid uitgevoerd. Daarnaast gaat de schoolleiding actief de dialoog aan met ouders en betrekt hen tevens bij de ontwikkeling van hun kind.
De school analyseert wat kinderen nodig hebben om te leren en te ontwikkelen en hanteert daarbij een handelings- en doelgerichte cyclus. De school zoekt daarnaast de samenwerking met verschillende partners om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen van de school.
De schoolleiding zorgt voor een professionele leer- en verbetercultuur binnen de school door o.a. teamtrainingen en Professionele LeerGemeenschappen te faciliteren. Er is sprake van een actieve betrokkenheid van het gehele team. De schoolleiding toont in haar sturing onderwijskundig leiderschap. Ook zorgt de schoolleiding ervoor dat de deskundigheidsbevordering van het personeel binnen de gestelde doelen gestalte krijgt.
De kenmerken van de school:
- Met en van elkaar leren.
- Zicht op eigen leerproces.
- Welbevinden voorop.
- Talenten ontdekken.
- Leren op eigen niveau.